سعدی و نظریه های اخلاقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده شادی قراخانی
- استاد راهنما امیر مومنی هزاوه حسین اترک مجتبی بشردوست
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده اخلاق و نظریه های اخلاقی از دیرباز جزء مقوله های مهمی هستند که در ادبیات به آنها بذل توجه فراوانی شده و دستاویز خوبی برای شاعران و نویسندگان بزرگی چون سعدی بوده است. همانطور که میدانیم بسیاری از آموزه هایی که در آثار سعدی ارائه میشوند اخلاقی هستند و با بیشتر نظریه های اخلاقی شناخته شده در علم اخلاق سازگاری دارند، مهمترین نظریه هایی که فیلسوفان اخلاق مطرح کرده اند به این شرح است: نظریات غایت گرایانه "نظریه ای که در آن یک فعل را با توجه به نتایجش درست یا نادرست میدانند" ، وظیفه گرایانه"به درستی و نادرستی ذاتی اعمال توجه دارند و عمل درست را بر اساس وظایف و قواعد اخلاقی تعریف میکنند" و فضیلت گرایانه "بر منش و فضایل اخلاقی تأکید دارد تا بر نتایج عمل یا وظیفه و قواعد اخلاقی" ، بررسی آثار سعدی بر طبق این نظریات اخلاقی، رسالت این پایان نامه است. مهمترین نتیجه ی حاصل از آن به این صورت است که؛ آرای اخلاقی سعدی با هر سه نظریه ی اخلاقی تطابق دارد ولی نمیتوان او را در هیچ یک از این نظریات منحصر کرد چون او شاعر است و یک شاعر به مقتضای حال خود و مخاطب خود، از نظریه های اخلاقی مختلفی در سخنان خود بهره میبرد. واژگان کلیدی؛اخلاق، نظریه های اخلاقی، سعدی، گلستان، بوستان، غایت گرایی اخلاقی، فضیلت گرایی اخلاقی، وظیفه گرایی اخلاقی ?
منابع مشابه
مضامین اخلاقی و تعلیمی مشترک در شعر زهیر و سعدی
زهیر بن ابی سلمی ربیعه بن رباح المزنی، در عصر جاهلی، حکیمالشّعراء و در میان ائمّۀ عرب، افضل شاعران بود. او در مدیح و حکمت برجسته بود و وظیفۀ شعر را تعلیم و هدایتگری میدانست. زهیر عمر خود را در دلسوزی و پند و اندرز و حقگویی و خیرخواهی گذراند و در اشعارش مفاهیم تعلیمی و اخلاقی بهویژه در معانی نکوهش و زهد سخت آشکار است. زهیر با تأثیر از محیط زندگی و شخصیت خود، برترین معیارهای اخلاقی و انسانی را...
متن کاملفرایند اخلاقی شدن جامعه از نگاه سعدی
سیره و روش بزرگان دین از جمله پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) نشان میدهد که علاوه بر تثبیت اندیشة توحیدی، سوق مردم به سمت صفات پسندیدۀ اخلاقی نیز همواره مد نظر آنان بوده است؛ به گونه ای که در باور ایشان، اخلاق به همراه باور توحیدی، دو رکن عمدة جامعة ایمانی به حساب میآید. اما به نظر میرسد پس از آنان، جامعة دینی از مسألة اخلاق غافل ماند. به همین دلیل، برخی از تربیت یافتگان تمدن اسلامی با آگ...
متن کاملفرایند اخلاقی شدن جامعه از نگاه سعدی
سیره و روش بزرگان دین از جمله پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) نشان میدهد که علاوه بر تثبیت اندیشة توحیدی، سوق مردم به سمت صفات پسندیدۀ اخلاقی نیز همواره مد نظر آنان بوده است؛ به گونه ای که در باور ایشان، اخلاق به همراه باور توحیدی، دو رکن عمدة جامعة ایمانی به حساب میآید. اما به نظر میرسد پس از آنان، جامعة دینی از مسألة اخلاق غافل ماند. به همین دلیل، برخی از تربیت یافتگان تمدن اسلامی با آگ...
متن کاملساختار روایی بوستان سعدی؛ اخلاقی یا عرفانی؟
بوستان سعدی از متون تعلیمی و حکمی است که حکایتهای آن به سبب داشتن مضامین و مؤلفههای عرفانی، گاه جزو حکایتهای عرفانی محسوب میشود. با وجود اشتراک مضامین در این دو حوزه، دقت در شیوه بهره بردن از آنها میتواند ما را در دستهبندی دقیقتر حکایتهای اخلاقی و عرفانی یاری رساند. هدف مقاله حاضر بررسی و معرفی الگوهای روایی بوستان و تعیین نسبت این الگوها با روایتگری تعلیمی و عرفانی است. به نظر میرسد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023